Kurzajki to potoczne określenie brodawek, będących nieestetycznym problemem dla wielu osób. Ich pojawienie się na skórze bardzo często wprawia w zakłopotanie. Czy można skutecznie pozbyć się tej uciążliwej dolegliwości albo przed nią ochronić? Poniższy artykuł z pewnością rozwieje wszelkie wątpliwości.

Kurzajki – jak wyglądają?

Pomimo tego, że według badań na kurzajki cierpi aż 10% ludzi, to nie każdy wie jak one wyglądają. Warto jednak wiedzieć, że brodawka jest chropowatym lub gładkim guzkiem koloru brunatnego. Zdarza się też, że kurzajka przyjmuje naturalny kolor skóry. Kurzajki na rękach oraz kurzajki na stopach są bardzo częstą dolegliwością wielu ludzi, jednakże nieestetyczne brodawki mogą pojawić się również na twarzy, a nawet na powiece naszego oka. Kurzajki, brodawki można podzielić na:

Brodawki zwykłe – grudki naskórkowe w kolorze skóry i wielkości od 5 do 10mm. Kurzajki na dłoniach oraz kurzajki na palcach to właśnie najczęściej brodawki zwykle. Niekiedy mogą występować nawet pod paznokciami.

Kurzajki na stopie – zwykle są szorstkie i w kolorze naszej skóry. Mogą być nawet dwukrotnie większe od brodawek zwykłych i powodować problemy z chodzeniem.

Brodawki płaskie – to inne określenia na kurzajki na twarzy, aczkolwiek ten rodzaj brodawek może również występować na dłoniach. Przyjmuje postać płaskich zmian skórnych. Kurzajki u dzieci to najczęściej brodawki płaskie, z tego powodu nazywa się je też brodawkami młodocianych.

Kłykciny kończyste – brodawki płciowe, występujące w okolicy narządów płciowych. Zaliczane są do chorób wenerycznych.

Dowiedz się więcej na temat powstawania i usuwania kurzajek.

Kurzajki przyczyny ich powstawania

Kurzajkami można zarazić się w bardzo prosty sposób. Wystarczy do tego nawet przez zwykły uścisk ręki z osobą zarażoną wirusem HPV. Do zakażenia może dojść również poprzez kontakt pośredni z nosicielami tego wirusa, chociażby poprzez dotykanie przedmiotów, na których mogły przetrwać wirusy jak ręczniki, czy klamki do drzwi. Dlatego do zarażeń dochodzi najczęściej w miejscach publicznych, przez które przewija się wiele osób. Bardzo niebezpieczne mogą okazać się szatnie, sale gimnastyczne, pokoje hotelowe, czy też baseny. Ponadto do zakażenia wirusem HPV może dojść również poprzez drogę płciową.

Kurzajki – leczenie

Sposoby na kurzajki można podzielić na dwa rodzaje, a mianowicie na te domowe, a także przepisane przez lekarza. Do domowych sposobów na kurzajki zaliczamy:

• sok z łodygi jaskółczego ziela,
  • opatrunek z czosnku,
  • okłady z liści babki lancetowatej,
  • wodę z ugotowanych obierek ziemniaczanych.

W przypadku gdy wszystkie domowe sposoby na kurzajki zawiodą warto udać się do sprawdzonego dermatologa, który dokona diagnozy. Lekarz przy rozpoznawaniu brodawek bierze pod uwagę przede wszystkim ich charakterystyczny wygląd, a także to gdzie są umiejscowione. W niektórych przypadkach może być konieczne wykonanie badanie histologicznego.

Co na kurzajki może przepisać lekarz?

Zazwyczaj gotowe preparaty w postaci żelów lub maści, które posiadają w składzie kwas mlekowy lub salicylowy. Pomocne w leczeniu kurzajek mogą okazać się retinoidy. Na tego typu preparaty muszą jednak uważać kobiety w ciąży.

Kurzajki – usuwanie

Jak się pozbyć kurzajki gdy inne metody zwiodą? W przypadku gdy preparaty na kurzajki przepisane przez dermatologa zawiodą pozostanie leczenie zabiegowego, do którego należy:

• Krioterapia – polega na zamrożeniu kurzajek ciekłym azotem lub podtlenkiem azotu.
  • Laser – metoda usuwania brodawek przede wszystkim na stopach.
  • Łyżeczkowania – sposób usunięcia brodawek zwykłych, a także tych występujących na stopie.
  • Elektrokoagulacja – podobnie jak łyżeczkowanie, pozwala na usunięcie zwykłych kurzajek i tych na stopie.