Narośl na skórze, a może pieprzyk? Na naszym ciele często pojawiają się zmiany, których właściwe rozpoznanie sprawia nam wiele problemu. W poniższym artykule opisane zostaną najważniejsze objawy związane z występowaniem brodawek łojotokowych. Wskażemy różnicę między niniejszą zmianą a czerniakiem oraz wyjaśnimy, czym tak naprawdę jest brodawka starcza.

Brodawka łojotokowa, czym jest i jakie są jej objawy?

Brodawki łojotokowe(znane również, jako brodawki starcze) to charakterystyczne, aczkolwiek łagodne zmiany pojawiająca się na ludzkim naskórku. Wyglądem przypominają one pieprzyk o dość grudkowatej powierzchni. Wewnątrz niniejszej zmiany znajduje się sebum, które odpowiedzialne jest za rogowacenie łojotokowe wywołujące charakterystyczną chropowatość brodawki. Oprócz widocznej zmiany z występowaniem brodawek łojotokowych nie są związane inne objawy.

Brodawki łojotokowe a czerniak

Brodawki łojotokowe w odróżnieniu od czerniaka są zmianą o łagodnych charakterze, zwykle nie są również groźne dla naszego zdrowia.

Należy jednak uważnie je obserwować i uważać na nie zwłaszcza podczas zmiany odzieży. Częste podrażnianie i drapanie niniejszej zmiany może w niektórych przypadkach doprowadzić do groźnych dla zdrowia konsekwencji.

W sytuacji dostrzeżenia niepokojącego zaczerwienienia lub objawów bólowych należy jak najszybciej skonsultować się z dermatologiem lub lekarzem pierwszego kontaktu – dowiedz się więcej

„Mimo, iż brodawki nie stanowią bezpośredniego zagrożenia dla naszego zdrowia pamiętaj o tym, aby obserwować i kontrolować z dermatologiem zmiany skórne pojawiające się na Twoim ciele.” – powiedziała dr n. med. Olivia Komorowska, specjalista dermatolog z Clinica Dermatologica

Brodawki łojotokowe – przyczyny

Niniejsze zmiany skórne pojawiają się najczęściej u osób, które ukończyły 40 rok życia. Jednak przyczyny ich powstawania nie zostały do końca poznane. Wpływ na ich występowanie mogą mieć predyspozycje genetyczne oraz rodzaj karnacji.

Brodawki łojotokowe – diagnostyka i rozpoznanie

Brodawki łojotokowe dermatolog najczęściej rozpoznaje podczas klasycznego badania przedmiotowego przy wykorzystaniu szkła powiększającego. Jeśli jednak lekarz posiada pewne wątpliwości co do niniejszej zmiany, zaleca on wykonanie badania histopatologicznego mającego za zadanie określenie charakteru niniejszej zmiany.

Brodawki łojotokowe – leczenie

Mimo, iż brodawki łojotokowe nie wywierają bezpośredniego wpływu na zdrowie pacjentów, znacząco oddziałują na ich samopoczucie. Na szczęście istnieje wiele skutecznych i nieinwazyjnych metod walki z niniejszym problemem, wśród których możemy wyróżnić:

• Krioterapię: polegającą na zamrażaniu zmian skórnych przy pomocy ciekłego azotu, który doprowadza do obumarcia jej komórek. Brodawka jednak nie znika od razu, po kilku dniach zmienia swój kolor na czarny, a następnie zamienia się w strup, który z czasem odpada.
  • Laserowe usuwanie brodawki: które odpowiedzialne jest za wypalenie niniejszej zmiany, podobnie jak w powyższym przypadku nie gwarantuje usunięcia brodawki zaraz po przeprowadzonym zabiegi, a dopiero po upływie 2-3 tygodni.

Brodawki łojotokowe – usuwanie chirurgiczne

Jedną z metod walki z niniejszym problemem jest łyżeczkowanie, polegające na usunięciu brodawki łojotokowej w sposób chirurgiczny.