Dermatologia kliniczna

Skóra jest największym organem ludzkiego ciała. Choroby skory stanowią jeden z najczęstszych problemów w praktyce lekarza. Diagnostyka i leczenie tych schorzeń są bardzo trudne ponieważ część chorób ma bardzo podobne lub całkiem niecharakterystyczne objawy. Dermatologia kliniczna to dziedzina zajmująca się diagnostyką, leczeniem i profilaktyka chorób skóry.

W spektrum dermatologii klinicznej mieści się onkologia dermatologiczna, czyli diagnostyka i leczenie nowotworów skory. Nowotwory skóry stały się powszechnym problemem, mimo wszystko często bywają lekceważone. Profilaktyka zmian nowotworowych skory jest integralna częścią dermatologii klinicznej.

Dermatologia kliniczna zajmuje się także diagnostyką i leczeniem chorób przydatków skory czyli włosów i paznokci.

Skora człowieka jest narządem pełniącym różne funkcje. Stanowi ona barierę ochronna dla naszego ciała- zabezpiecza organizm przed szkodliwymi substancjami chemicznymi, promieniowaniem UV zapobiega wniknięciu drobnoustrojów do organizmu. Na skórze człowieka znajdują się receptory zimna, dotyku, a nawet równowagi- odgrywa wiec role narządu zmysłu.

Dobry stan skóry świadczy o dobrostanie całego organizmu.

Choroby skóry są często pierwszym objawem zaburzeń ogólnoustrojowych. Profilaktyka tych schorzeń jest, więc niezwykle istotna i stanowi jeden z filarów dermatologii klinicznej.

Dermatoskopia

Jednym z najczęściej stosowanych przez specjalistę dermatologa urządzeń jest dermatoskopu. Dermatoskop to odmiana mikroskopu, dzięki któremu można oglądać powierzchnię skóry w dużym powiększeniu, co pozwala na szczegółowa ocenę zmian skórnych. Część chorób skory doświadczony dermatolog rozpozna bez powiększenia, jednak w niektórych przypadkach jest to niemożliwe. Dermatoskopia często jest stosowana celu potwierdzenia diagnozy. Dzięki temu można odróżnić znamiona barwnikowe od zmian groźnych dla zdrowia i życia, a także zdiagnozować inne choroby.